آشپزخانه

آشپزی

آشپزخانه

آشپزی

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

خواص هل

هل میوه‌ ای کوچک از خانواده زنجبیلیان است که به عنوان دانه‌ ای خوشبو در انواع مختلفی از جمله هل سیاه، هل سفید و هل سبز یافت می شود.

دانه هل فواید زیادی برای سلامتی دارد که در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص پودر، دمنوش و عرق هل را برای لاغری، سلامتی، پوست و مو و بارداری شرح داده ایم.

  • ۰
  • ۰

زرشک چیست

مصرف طبی زرشک به دوره ی مصر باستان می رسد که فراعنه و ملکه ها، این گیاه را با تخم رازیانه به منظور درمان طاعون مصرف می کردند.

پوست، ریشه و ساقه این گیاه خاصیت درمانی دارد. ریشه و ساقه این گیاه زرد رنگ است و اروپایی ها و آمریکای شمالی برای رنگ آمیزی لباس از آن استفاده می کردند. اما ترکیبات موجود در پوست گیاه زرشک، آن را به یک گیاه درمانی تبدیل کرده است.

  • ۰
  • ۰

خرما شکلاتی

 مواد لازم

    25 عدد خرما
    50 گرم شکلات 75 درصد
    25 گرم کره
    گردو
    کنجد
    دارچین

 مراحل

    هسته خرما رو در بیارید و یه مقدار با دست بازشون کنید سعی کنید مثل قایق درشون بیارید فقط مراقب باش از هم باز نشن یدونه ظرف رو پر آب کنید بذارید بجوشه و با بخاره اون کره و شکلات رو آب کنید
 شکالات آب شده رو روی خرما بریزید و روشو با هر چی خواستید تزیین کنید در آخر روش یه مقدار دارچین بپاچید و تمام

 

  • jalal morghi
  • ۰
  • ۰

طرز تهیه زولبیا

از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین شیرینی های سفره ماه مبارک رمضان زولبیا بامیه است که اگر در منزل به صورت تازه تهیه و مصرف شوند مطمئنا سالم تر و به صرفه تر خواهد بود.

  • ۰
  • ۰

پیچاق قیمه اردبیلی

طرز تهیه پیچاق قیمه :
پیاز‌ها را خلالی نموده و با کمی کره تفت می‌دهیم تا طلایی شود.

در این مرحله گوشت و برگ بو را اضافه نموده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا آب گوشت کشیده شود .

مقداری ادویه اضافه کرده و دوباره تفت می‌دهیم سپس آب را افزوده و اجازه می‌دهیم گوشت‌ها بپزند.

خلال بادام را حدود دو ساعت در آب خیس کرده، سپس آبکش نموده و در کمی کره تفت می‌دهیم و به همراه زعفران به گوشت‌های پخته شده اضافه می‌کنیم وقتی میزان آب خورش به اندازه دلخواه رسید تست طعم گرفته، نمک و ادویه آن‌ را اندازه می‌کنیم.

پس از آن تخم‌مرغ‌ها را تک تک روی خورش می‌شکنیم و کمی زعفران روی زرده ها پاشیده و سپس در ظرف را می‌بندیم تا تخم‌مرغ‌ها بسته شود ، در پایان در ظرف کشیده و با پیاز داغ سرو می‌کنیم.


نکته ها :
می‌توان این خورش را با پلوی زعفرانی سرو کرد همچنین می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را نیمرو کرده و موقع سرو روی خورش قرار دهید.

 

منبع : پزونه

  • jalal morghi
  • ۰
  • ۰

آش دوغ چیست؟

آش دوغ یکی از خوراک‌های سنتی استان اردبیل و منطقه آذربایجان شرقی و غربی است.  این آش با حبوباتی همچون نخود و لوبیا، سبزی‌ها، تره و انواع سبزی‌های کوهی و محلی پخته شده و در نهایت از دوغ برای مزه‌دار کردن آن استفاده می‌شود. در این مقاله طرز تهیه آش دوغ را به شما آموزش خواهیم داد.

 

آش دوغ چیست؟
آش دوغ از انواع آش‌های محلی در منطقه شمال غرب و غرب کشورمان ایران است و واقعا لذیذ و خوشمزه است. این آش معمولا با دوغ ترش و محلی تهیه می‌شود. این آش رو هم به صورت گیاهی بدون گوشت و هم با گوشت قلقلی درست می‌شود که هر دو روش را به شما آموزش خواهیم داد.

 

طرز تهیه آش دوغ بدون گوشت (اردبیل)
در این بخش قد داریم طرز تهیه آش دوغ اردبیلی که بدون گوشت تهیه می‌شد را به شما آموزش دهیم. این نوع آش برای گیاهخوارها که تمایلی به خوردن گوشت ندارند مناسب است.

 

مواد لازم
۳۵۰ گرم نخود
۷۰۰ گرم تره، جعفری، شوید
۱ پیمانه برنج
۲ لیتر دوغ
۳ حبه سیر سرخ شده
۱ عدد بزرگ پیاز سرخ شده
نمک و فلفل به مقدار لازم
۲ قاشق غذاخوری نعناع داغ
 

طرز تهیه آش دوغ بدون گوشت (اردبیل)
در مرحله اول باید نخود را از شب قبل یا ۷ تا ۸ ساعت قبل از تهیه آش خیس کنید و برای گرفتن نفخ آن، آب نخود را ۲ یا ۳ بار در زمان خیس خوردن عوض کنید.
برنج را هم ۱ تا ۲ ساعت قبل از تهیه آش دوغ خیس کنید.
نخود را در قابلمه مناسب بریزد و ۵ یا ۶ پیمانه آب به مدت دو ساعت بپزید.
در این مرحله نخود را بیش از این نپزید چرا که نخود در آش دوغ نباید له شود.
برنج را همراه پیاز و سیر سرخ شده در قابلمه بریزید تا همراه نخود نیم پز پخته شود.
مراقب باشید تا زمان له شدن برنج، آب آن کامل کشیده نشود اما نیازی نیست آب زیادی در قابلمه باشد چرا که در انتهای کار دوغ اضافه خواهد شد و آش نباید بیش از حد آبکی باشد.
سبزی خرد شده را به مواد آش اضافه کنید و اجازه دهید حدود ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم بپزد.
بهتر است سبزی آش تازه باشد تا رنگ آش دوغ سفید بماند اگر سبزی فریز شده استفاده کنید رنگ آش تیره تر می‌شود.
در این مرحله دوغ را همراه ادویه و نعناع داغ را اضافه کنید و هر از گاهی هم بزنید تا آش دوغ کاملا جا بیفتد.
بهتر است درب ظرف را نگذارید چرا که احتمال دارد دوغ در اثر جوشیدن زیاد ببرد.
توجه کنید برای تهیه آش دوغ اردبیل بهتر است دوغ شما کمی ترش باشد اما نه بیش از حد. بهترین گزینه هم دوغ محلی است.
 

نکات مهم در طرز تهیه آش دوغ
بدون شک دوغ، مهمترین فاکتور برای داشتن یک آش دوغ خوشمزه است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما از دوغ محلی و ترش برای تهیه آش استفاده کنید. اما اگر دیدید که دوغ خیلی ترش است می‌توانید به آن مقداری ماست شیرین اضافه کنید تا طعم دوغ را کمتر از قبل کند.

برای این آش محلی می‌توان از انواع سبزی کوهی و محلی استفاده کرد. به عنوان در بعضی مناطق از گیاه لوشه، گل آقا (گیلاخه) و کنگر هم در آش دوغ استفاده می‌کنند. البته توجه داشته باشید که این دستور پخت مربوط به استان اردبیل است.

 

در صورتی که آش شما زیاد رقیق شده می‌توانید یک قاشق آرد را در نصف لیوان آب حل کرده و به آش اضافه کنید.

 

اگر دوست دارید آش دوغ با گوشت قلقلی تهیه کنید، ۲۰۰ گرم گوشت چرخ شده را با یک عدد پیاز رنده و آب گرفته شده همراه نمک و فلفل مخلوط کنید و توپ های ریز و کوچکی درست کنید و بعد گوشت را کمی سرخ کنید و در اواخر زمان پخت به آش دوغ بیفزایید.

 

دوغ باید مدام هم زده شود تا نبرد. اگر تازه کار هستید می‌توانید یک عدد تخم مرغ را با چنگال بزنید و به دوغ اضافه کنید. تخم مرغ جلوی بریده شدن آن را می‌گیرد.

  • jalal morghi